Jak określić swoje BMI i co ono oznacza? – Tabele BMI dla dorosłych i dzieci – BMI cz.1

Czerwiec 4, 2009 at 6:06 pm 5 uwag

Metrkrawiecki  Każdy z nas potrzebuje wiedzy, która pozwoli mu określić jego stan zdrowia. Jeśli można by było go określić w formie jednego parametru – liczby – to można by było w sposób prosty kontrolować swoje postępy w ćwiczeniach , diecie itp.  Już od wieków naukowcy starali się określić taki parametr, który będzie mógł do tego posłużyć. W dzisiejszym poście nauczę Ciebie jak obliczyć swoje własne BMI (Indeks Masy Ciała), jak go interpretować oraz jak go wykorzystać w codziennych zmaganiach z dietą i ćwiczeniami! Postaram się także odpowiedzieć na pytania czym jest a czym nie jest BMI.

Każdy z nas czasem myśli – czy moja dieta spełnia moje oczekiwania, czy moje ćwiczenia są wystarczające, czy moja obecna waga jest poprawna, czy może należy zacząc się odchudzać?

Jest parametr, który potrafi pośrednio odpowiedzieć na te pytania – BMI.

W tym poście poznasz wszelkie informacje, które będziesz potrzebował by poznać własne BMI i w sposób właściwy go używać. Przeczytaj go uważnie do końca, a wszelkie pytania, które po drodze nie znajdą wyjaśnienia skieruj do mnie.

1. Dlaczego powinieneś znać Swoje BMI?

Pierwszym pytaniem które napewno chciałbyś/chciałabyś zadać to dlaczego właśnie BMI? Poniżej przedstawiam kilka faktów, które musisz poznać zanim przystąpimy dalej do analizy BMI. Pozwoli Ci to lepiej poznać BMI nie jako liczbę, lecz jako parametr wykorzystywany niemal w całej dietetyce. Poniżej przeczytasz kilka faktów:

  • sama Twoja waga ciała nic nie mówi – przy wadze 65 kg możesz być otyły/a  ale możesz także mieć niedowagę – wystarczy inny wzrost, BMI umożliwia uzyskanie informacji poprawnej w każdej  z tych sytuacji
  • znając swoje BMI, możesz w przybliżeniu określić poziom tłuszczu w organiźmie
  • wiedząc jakie masz BMI, możesz w łatwy sposób określić czy masz problemy ze swoją wagą, oraz poznać rangę prolemu 
  • twoje BMI, to parametr, który jest określony jako podstawowy do analizy we wszystkich badaniach naukowych i publikacjach naukowych
  • BMI jest wykorzystywany przez WHO do określenia statusu wagi i brany pod uwagę w statystykach prowadzonych przez tą organizację
  • Royal College of Pediatrics w Wielkiej Brytanii określiło BMI jako jeden z parametrów niezbędnych do określenia stanu zdrowia noworodków 
  • BMI to parametr pomocniczy, który wykorzystuje się w szeregu innych współczynnikach określających stan zdrowia
  • BMI pomoże Ci w łatwy sposób określić poziom ryzyka wystąpienia różnych chorób w tym nadciśnienia, chorób serca i innych.
  • BMI pozwoli Ci określić stan zdrowia Twojego dziecka i określić konieczność rozpoczęcia diety.

Teraz już zdajesz sobie sprawę jak ważny jest parametr BMI dla każdego z nas. Będziemy się nim posługiwali wielokrotnie i z kilkoma innymi parametrami będziemy mogli w sposób łatwy określić stan zdrowia i postępy w diecie.

2. Jak powstał BMI?

BMI w 1869 roku przedstawił belgijski statystyk Lambert Qetelet (stąd inna nazwa Wskaźnik Queteleta). Pomimo, że od tamtego czasu minęło już ponad 1,5 wieku, a nauka poczyniła ogromne postępy, to jednak BMI cieszy się niesłabnącą popularnością i nadal służy w każdym kraju jako pierwszy podstawowy wskaźnik określający stan zdrowia. 

3. Jak policzyć własne BMI

BMI (ang. Body Mass Index) to współczynnik masy ciała, który obliczamy dzieląc naszą masę ciała podaną w kilogramach przez wzrost podany w metrach podniesiony do kwadratu (podany w metrach). Jest to bardzo proste i zaraz przedstawię Ci jak tego dokonać.

3.1. Wzór do obliczenia Twojego BMI

Poniższy wzór pozwoli Ci określić własne BMI:

BMI wzó

Jeżeli więc ważysz 60 kg a twój wzrots to  1,70 m to podstawiając do wzoru uzyskujesz:

BMI wzór po podstaiwniu

 Uzyskane tak BMI t o 21. I tyle! Już  znasz swoje BMI które możesz dalej wykorzystać do analiz i postępów w diecie!

3.2. Tabele z obliczonymi BMI.

W tym podpunkcie przedstawiam Tabelę do szybkiego określenia własnego BMI. Pozwoli Ci to na zaoszczędzenie czasu. Jeżeli więc nie chcesz obliczać swojego BMI, i zaufasz w moje rachunki :) to poniżej przedstawiam tabelę, którą można wykorzystać do określenia własnego BMI w bardzo szybki sposób.

tabela BMI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak czytamy tabelę? Gdy ważymy 75 kg a wzrostu  mamy 1,75 m to przesuwając się wzdłuż odpowiednich kolumn otrzymujemy BMI tu 24.  Jeżeli twój wzrost lub waga wypada w środku przedziełu np 1,71m i 63 kg to poprostu porównaj sąsiadujące wartości BMI i uśrednij je.

Uzyskany  parametr zapisz sobie w swoim zeszycie diety, komputerze, czy na kartce i pamiętaj o nim by za jakiś  czas móc sprawdzić postępy w diecie. Wartość BMI określa pośrednio Twój stan zdrowia i pomaga określić ewentualne problmy z wagą i określić konieczność rozpoczęcia diety. W kolejnym punkcie nauczę  Ciebie jakie wnioski można wyciągnąć z obliczonego parametru BMI.

4. Informacje które możemy określić dzięki BMI

W tym punkcie przedstawię Ci jakie informacje można uzyskać dzięki BMI. Jak się za chwilę dowiesz optymalne – porządane współczynniki BMI zmieniają się wraz z wiekiem. I tak dla osób młodszych niż 18 lat próg otyłości będzie inny niż u osób np. w wieku 65 lat. Najważniejszą jednak tabelą będzie ta omawiana w podpunkcie 4.1.  

4.1. Standardowa tabela BMI

W punkcie tym przedstawię Ci podstawowe informacje jakie można określić z BMI. Ten prosty parametr wykorzystywany jest na całym świecie – przez uczelnie, szpitale, WHO i inne organizacje do określenia stanu zdrowia. Gdy popatrzysz na tabelę w punkcie 3.2 to zauważysz, że wartości BMI zostały przedstawione różnymi kolorami. W tabeli powyżej kolorami  zostały zaznaczone różne przedziały wartości BMI które według standardów WHO wskazują na:

BMI 10 – 16,5 – niedożywienie (żółty)

BMI 16,5  -18,5 – niedowaga (jasnożółty)

BMI 18,5 – 25 – normalna waga (zielony)

BMI 25 – 30 – nadwaga (jasno żółty)

BMI 30-35 – otyłość klasy I (żółty)

BMI 35-40 – otyłość klasy II (jasno czerwony)

BMI 40-45 – otyłość klasy III (czerwony)

4.2. Tabela BMI dla dzieci i osób poniżej 18 lat

Jeśli masz poniżej 18 lat, lub chcesz sprawdzić, czy twoje dziecko nie potrzebuje diety, przedstawiam wyniki badań które określają parametry BMI dla nadwagi i otyłości dla osób poniżej 18 roku życia. Dane te zebrane są w postaci tabeli poniżej:

BMI 2 -18lat

Jeżeli chcesz dokładniej poznać zagadnienia z określeniem BMI dla Twojego dziecka, to spójrz do postu BMI cz.2. Znajdziesz tam jak dokładnie określić poziomy BMI dla otyłości, nadwagi i innych według wytycznych WHO i innych.

4.3. Interpretacja twojej kategorii BMI

Gdy już wiesz co oznacza twoje BMI to musisz wiedzieć , że wraz ze wzrostem BMI powyżej wartości 25 zwiększa się ryzyko chorób takich jak choroby serca, nadciśnienia, niektórych rodzajów raka i cukrzycy typu II. Niskie BMI – poniżej 18 zwiększa ryzyko osteoporozy lub może być wskaźnikiem innych problemów zdrowotnych.

Widzisz już więc, że zarówno zbyt niskie jak i zbyt wysokie BMI skutkuje koniecznością rozpoczęcia diety i ćwiczeń!

4.4. Inne parametry które możesz uzyskać dzięki BMI

Dzięki BMI możesz w sposób przybliżony określić swój poziom tłuszczu w % w organizmie czyli tak zwany BodyFat Index (BF%). Poziom BF przedstawia poniższa tabelka:

tabela BF%

 Dla poziomu tłuszczu w organizmie (BF) pozostawiłem kolory wynikające z BMI. Gdy pomnożysz uzyskaną wartość BF% przez twoją masę ciała to uzyskasz masę tłuszczu w organizmie np:

                  75kg x 0,27 (BF) = 20,25 kg masy tłuszczowej

Pamiętaj jednak że jest to wartość jeszcze bardziej orientacyjna niż BMI i podchodź z rezerwą do tej informacji. Niemniej jednak pomoże ci ona określić twój stan zdrowia.

5. Ograniczenia BMI – czyli czym nie jest BMI.

BMI  określa w sposób przybliżony Twój stan zdrowia i kompletnie się nie sprawdza dla osób wyćwiczonych i co za tym idzie umięśnionych. Zasada jest taka, że im bardziej jesteś umięśniony/na tym BMI będzie coraz bardziej niedokładne. Jednak jak wykazują badania – dla osób które prowadzą normalne życie, z normalną aktywnością ruchową – BMI się sprawdza niemal w 100% – dlatego właśnie parametr ten wykorzystywany jest przez wszystkie uznane uczelnie i organizacje.

6. Prośby i uwagi

Bardzo proszę wszystkich czytających o zadawanie wszelkich pytań o BMI, które pozwolą mi jeszcze udoskonalić tego posta. Postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania. Dziękuję wam za uwagę.

About these ads

Entry filed under: Współczynniki. Tags: .

Wszystko co chcesz wiedzieć o GI (Indeksie Glikemicznym) cz 2 – Co wpływa na wartość GI naszej żywności? Wszystko co chcesz wiedzieć o GI (Indeksie Glikemicznym) cz 3. Wartości GI twojej żywności oraz podział GI na niski, średni i wysoki.

5 komentarzy Add your own

  • 1. bartkop  |  Czerwiec 18, 2009 o 5:16 pm

    Zapraszam wszystkich do zadawania pytań!!

    Odpowiedz
  • 2. Krzysztof Kossut  |  Wrzesień 3, 2009 o 2:18 am

    Dziekuje za informacje , swietna tabela i doskonale opisana…KK

    Odpowiedz
    • 3. agnes  |  Luty 26, 2010 o 3:34 am

      tak jak kolega na górze mówi… :) świetna tabela..! pomogła mi sie dowiedziec wielu rzeczy o zdrowiu i wogule ;] opisane jest bardzo pomyślnie. i Dziękuje za tak zbędne informacje… troche tego było hehehe :D pozdrawiam.

      Odpowiedz
  • 4. Grosswick  |  Maj 11, 2011 o 11:23 pm

    Bardzo ładnie ujęte i opisane. W końcu znalazłem coś więcej niż „suchy” kalkulator, w którym nie ma ani słowa o płci, czy wieku. A wiadomo że ma to jakieś znaczenie.
    -ogólnie pomocna rzecz ;)
    Ja mam pytanie: Czy poza BMI istnieją inne współczynniki, czy wzory pozwalające na obliczenie współczynnika masy ciała? Czy BMI jest jedynym używanym/wiarygodnym współczynnikiem?
    pozdrawiam

    Odpowiedz
    • 5. bartkop  |  Listopad 1, 2011 o 7:42 pm

      BF – body fat – poziom % tkanki tłuszczowej – znacznie bardziej precyzyjny parametr – ale wymaga mierzenia

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Archiwa


Follow

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: