Wszystko co chcesz wiedzieć o GI (Indeksie Glikemicznym) cz 3. Wartości GI twojej żywności oraz podział GI na niski, średni i wysoki.

Czerwiec 8, 2009 at 5:56 pm 4 uwag

koszyk 

We wcześniejszych postach opisałem podstawy GI, dziś czas na przedstawienie tabeli z GI konkretnymi produktami żywnościowymi, które podzielone są na trzy grupy ze względu na wartość GI. Nauczę Cię jak rozróżniamy żwyność ze względu na GI, które z nich uznajemy za porządane w naszej diecie, a których się wystrzegać. Podam też przykładowe dane  GI dla różnych produktów. Wszystko to byś mógł sprawniej planować swoją dietę.    

Znasz już podstawy określania GI  (GI cz. 1 ), oraz czynniki które wpływają na GI (GI cz.2) teraz czas byś poznał przykładowe wartości GI. Dieta która, jest najlepsza dla naszego organizmu – a więc taka która zawiera żywność o możliwie niskim indeksie glikemicznym nie jest trudna do ułożenia. Najlepiej byś tak dobierał żywność  by ich GI zawierało się w przediale średniego i niskiego GI. Co jest podstawą tego rozróżnienia?

1. Jak WHO dzieli twoją żywność ze względu na GI?

WHO określiło iż żywność ze względu na wartość GI – czyli poziomu glukozy we krwi po spożyciu można podzielić na trzy grupy:

  • GI pomiędzy 70 a 160 określa się jako żywność o wysokim indeksie glikemicznym;
  • GI między 56 – 69 określone są jako żywność o średnim GI,  
  • GI poniżej 55 – żywność o niskim GI.

 Dla naszego zdrowia najlepiej jest dobierać produkty, których indeks zawiera się w przedziale średniego i niskiego poziomu, musimy też unikać żywności o wysokim GI. Pamiętajmy jednak, że spożycie kilku ciastek raz na miesiąc nikomu krzywdy nie zrobiło – tak długo jak trzymamy się przez resztę  dni swojej diety to te dodatkowe 300 kcal/1x mies nie mogą wpłynąć na nasze zdrowie czy tuszę. W nowoczesnej dietetyce po odkryciu o którym pisałem w poście o przerwach w diecie i dalszych badaniach wykazano, iż najlepszym podejściem do diety jest stosowanie kontrolowanych „przerywników w diecie”, gdzie spożywamy pokarmy, których w pozostałym okresie diety sobie odmawiamy! O tym jednak będę mówił innym razem.

Za chwilę poznacie GI dla różnego rodzaju żywności, jeżeli macie pytania co do wartości GI innych niż wymienionych produktów to pytajcie – mam dostęp do bardzo dużej bazy (ponad 3000 pozycji).

 2. Jaką wartość GI przyjmuje twoja żywność?

 GI food pt3 plPoniżej znajdziecie tabelę z przykładowymi GI:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W tabeli różnymi kolorami określiłem poziomy GI o których pisałem wcześniej i tak:

  • Wysokie GI – kolor pomarańczowy
  • Średnie GI – kolor jasno zielony
  • Niskie GI – kolor zielony

Teraz już masz ogląd na poziomy GI różnych rodzajów produktów, wiesz już także jaką żywność powinieneś dobierać w swojej diecie by była ona zdrowsza, i pozwalała na szybsze spalenie tkanki tłuszczowej. Tabela którą powyżej zamieściłem oczywiście nie jest bo i nie może być pełna.

Jeżeli masz pytania co do wartości GI dla produktu którego nie ma w tabeli – pytaj postaram się dla Ciebie ją znaleźć!

Entry filed under: Indeks Glikemiczny. Tags: .

Jak określić swoje BMI i co ono oznacza? – Tabele BMI dla dorosłych i dzieci – BMI cz.1 L – arginina suplement przyszłości czy groźne dla zdrowia wyciąganie pieniędzy? Wszystko co chcesz wiedzieć w pytaniach i odpowiedziach.

4 komentarzy Add your own

  • 1. Aga  |  Czerwiec 30, 2009 o 9:43 am

    Hej! Fajny blog! Dzieki za posta o GI! A jakby tak cos o glycemic load…? Buzka😉

    Odpowiedz
    • 2. bartkop  |  Lipiec 8, 2009 o 6:02 pm

      Dzięki!!
      O glycemic load pomyślę!!

      Odpowiedz
  • 3. kamcol  |  Sierpień 16, 2009 o 5:30 pm

    Elegancko napewno wielu skorzysta napracowałeś sie troche ;))
    pozdro dla ciebie za prace i Twój poświecony czas

    Odpowiedz
  • 4. jacentyy  |  Styczeń 8, 2010 o 6:44 pm

    A rybki : np łosoś, makrela, tuńczyk, śledzie, halibut, dorsz pstrąg? Sery: mozzarella, gouda?
    Dzieki z góry na ewentualna odpowiedz

    Odpowiedz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Archiwa


%d bloggers like this: